Resol els teus dubtes en un click
El pressupost municipal és el pla econòmic i financer anual de l'Ajuntament . El pressupost té caràcter anual i conté les previsions d'ingressos i despeses de l'exercici.
Les dades es registren en els pressupostos segons la seva naturalesa econòmica: personal, despeses financeres, o despeses corrents, etc.) però també segons el seu programa o destinació (salut, esport, foment de l'ocupació, promoció cultural, assistència social, etc.), o orgànicament segons l'àrea o departament responsable.
El pressupost municipal és l'eina que dirigeix totes les actuacions municipals: des de la planificació i programació, fins al control, seguiment i avaluació. I per tant conté una informació imprescindible per conèixer, interpretar i auditar la gestió municipal.
El pressupost municipal l'elabora l'equip de govern i s'ha d'aprovar abans del 31 de desembre de l'any anterior. Per això, els treballs d'elaboració solen començar durant l'últim trimestre de l'any. Ha de ser aprovat inicialment per la Comissió d'Economia, Empresa i Ocupació del Consell Municipal. A continuació s'exposa durant 15 dies al públic, previ anunci en el Butlletí Oficial de la Província. Durant aquest període les persones interessades ho poden examinar i fer al·legacions. i es fa una audiència pública. L'aprovació definitiva del pressupost correspon al Plenari del Consell Municipal.
En cas de no aprovació definitiva en termini, es prorroguen de forma automàtica els comptes de l'últim exercici aprovat (incloent alguns ajustos definits per la normativa).
La Llei permet que els regidors que hagin votat en contra del pressupost puguin presentar un recurs de reposició. També ho poden presentar els qui hagin presentat al·legacions que no hagin estat admeses.
La fase d'execució del pressupost es desenvolupa al llarg de l'any en el qual es van obtenint els ingressos i realitzant les despeses pressupostades. El procés de despesa s'inicia amb l'Autorització de despesa a partir de l'acord de realització contra un crèdit pressupostari que defineix la quantitat màxima a emprar. A partir de llavors, i pels mitjans legals previstos, es seleccionarà un proveïdor per a la realització de les obres, prestació d'un servei, o el subministrament dels béns, de manera que es determinarà l'import exacte de la despesa i s'establirà la disposició d'aquest import per a aquest fi. Finalment, un cop rebuts els serveis, productes, o obres, a plena satisfacció, i la factura del proveïdor, l'administració reconeix l'obligació i es realitza efectivament el gasto.Durante aquesta fase es poden produir modificacions sobre el previst, per majors o menors ingressos, o per reassignació de partides pressupostàries de despesa que s'instrumenten a través de modificacions de crèdit donant lloc a modificacions del pressupost inicial
La liquidació pressupostària permet conèixer l'estat d'execució del pressupost i es realitza cada trimestre i a la finalització del període anual. La liquidació inclou els crèdits inicials, les seves modificacions i els crèdits definitius, inclou les despeses autoritzades, les obligacions reconegudes, i els pagaments ordenats.
El resultat pressupostari de l'exercici serà la diferència entre els drets pressupostaris nets liquidats i les obligacions pressupostàries netes reconegudes durant l'exercici, incorporant els crèdits i drets nets que provenen d'exercicis anteriors.
Els pressupostos municipals i la seva execució estan sotmesos a un control polític, el que exerceixen el ple municipal i les regidories; i a un control fiscal que realitza la Intervenció Municipal i els procediments d'auditoria interna. A més a també s'apliquen els controls externs del Tribunal de Comptes, els procediments d'auditoria externa, o la Intervenció General de l'Estat.
La Intervenció Municipal vetllarà per l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost per finançar la despesa proposat; si s'han respectat les normes de procediment i l'expedient està formalment complet; així com si la despesa s'ajusta a la resta de la legalitat vigent.
Adicionalment, la ciutadania ha de poder accedir a la informació econòmica municipal a través dels mecanismes de què disposa la Llei de Transparència, per així poder exercir la capacitat de control i fiscalització.
Els contractes menors estan destinats a cobrir necessitats de béns i serveis requerits per al funcionament de l'Ajuntament mitjançant un procediment d'adjudicació simplificat. Per això es limiten a contractes de menor quantia i amb unes restriccions importants. Els contractes menors no es pot prorrogar, tenen una durada màxima d'un any, no es poden revisar els preus i no pot fraccionar l'objecte del contracte amb la finalitat de disminuir la quantia.
Els contractes menors són aquells de fins a 50.000 euros quan es tracti de contractes d'obres i de fins a 18.000 euros quan es tracti d'altres contractes (IVA exclòs).
Els contractes menors requereixen d'un pressupost, els informes de supervisió preceptius, l'aprovació de la despesa i la factura que fa de document contractual. La Llei de Transparència obliga a la publicació trimestral de la informació relativa a contractes menors.
Els següents termes s'utilitcen en els pressupostos municipals.
Ajuntament de Sant Cugat
Plaça de la Vila, 1
Sant Cugat del Vallés
93 565 70 00- 010